Soesjes

Een soesje wordt gegeten als een klein gebakje dat gemaakt wordt van deeg en gevuld is met slagroom of een andere vulling. Soesjes worden bijna altijd in de vorm van een balletje gemaakt, maar er zijn ook andere vormen mogelijk. Soesjes bestaan er in verschillende varianten en soms lijken deze erg op elkaar. Profiterole zijn bijvoorbeeld met custard gevulde soesjes die worden overgoten met chocoladesaus. De Bossche bol is in principe een grote soes en wordt net als de moorkop gegeten met een vulling van slagroom en glazuur van chocolade. Soesjes worden vaak als gebak gegeten, maar ook als nagerecht en soms gevuld met ijs. Het recept van de klassieke soes stamt als uit de 16e eeuw en is sinds deze eeuw vrijwel niet veranderd.

Voedingswaarde per 100 gram soesjes

  • 75 calorieën
  • 6 gram vet
  • 5 koolhydraten
  • 1 gram eiwit

Soesjes zijn rijk aan koolhydraten en vet door de room die gebruikt wordt. Het grootste deel van de calorieën vinden we terug in het vet en dat maakt soesjes niet bepaald gezond. Eet je af en toe een soesjes? Dan is er uiteraard niets aan de hand en mag je er gewoon van genieten.

Soesjes maken

soesjes-maken

Het maken van soesjes is niet eenvoudig en vereist best wat oefening om tot het juiste eindresultaat te komen. Kook eerst een glas melk met 100 gram boter en een klein beetje zout. 100 gram bloem mag je met een houten lepel door de mix van water en boter roeren. Wacht tot er een korst in de pan ontstaat en voeg vier eieren toe wanneer je pan van het vuur haalt. De massa eieren mag iets boven die van de bloem liggen. Het deeg plaats je vervolgens in een spuitzak en kun je op een bakplaat uitspuiten.

Bak de soesjes in een voorverwarmde oven bruin binnen een kwartiertje. De soesjes laat je vervolgens afkoelen en kun je vullen met slagroom, room, ijs of custard. Maak een mooie toren of eet de soesjes los op met een klein beetje poedersuiker. Wil je een profiterole maken? Stapel de soesjes dan netjes op en overgiet de toren met chocoladesaus.